صفحه اصلی مقالات دوربین مدار بسته وریفکال با قابلیت زوم - Vari Focal Lens

دوربین مدار بسته وریفکال با قابلیت زوم - Vari Focal Lens

1396/08/16 | بازدید 1098

5.0 از 2 رای

لنز زوم چطور عمل می کند ؟

لنزهای زوم دسته ای لنزهای قابل تنظیم هستند که امکان کنترل میزان زوم برای کاربر از راه دور را میسر می کنند. به صورت کلی از طریق تغییر فاصله کانونی لنز دوربین می توان میزان بزرگ نمایی آن را تغییر داد. در این لنزها این کار باید به صورت دستی صورت گیرد. این به این معناست که شما باید بر روی دوربین میزان فاصله کانونی لنز را تنظیم کنید و از این طریق میزان بزرگنمایی دوربین مشخص خواهد شد. در لنزهای زوم از طریق قرار دادن یک موتور در لنز امکان زوم کردن دوربین از راه دور به وجود آمده است. این لنزها همچنین برخلاف لنزهای وریفوکال که به صورت دستی فوکوس می شوند معمولا قابلیت فوکوس به صورت خودکار دارد. (پس از هر با زوم کردن لنز باید مجددا فوکوس شود)

 

کدام دوربین ها لنز زوم دارند ؟

به صورت کلی دو دسته از دروبین های مداربسته دارای لنزهای زوم هستند. دسته اول و پرکاربرد اسپید دام ها یا دوربین های گردان هستند. این دوربین ها در کنار ایجاد قابلیت زوم بالا امکان چرخش دوربین را در جهات مختلف فراهم می کنند. از طریق تلفیق این دو قابلیت میتوان یک امکان نظارتی بسیار دقیق را برای یک محیط بسیار بزرگ (مانند یک سوله بزرگ) ایجاد کرد. 
دسته دوم از دروبین های دارای زوم اپتیکال دوربین هایی هستند که در اصطلاح به آنها دوربین زوم می گویند. این دوربین های تنها امکان زوم کردن در یک جهت را فراهم می کنند .