صفحه اصلی مقالات کابل LSZH (ضدحریق)

کابل LSZH (ضدحریق)

1400/07/18 | بازدید 429

5.0 از 2 رای

کابل LSZH (ضدحریق) در فروشگاه کمیران موجود است. این محصولات در موارد خاص گوناگونی کاربرد دارد که در این مقاله به آن اشاره می کنیم. در ابتدای این مقاله با عنوان کابل LSZH (ضدحریق) می خواهیم وجه تسمیه LSZH را مشخص کرده و بیان کنیم این نام، مخفف چیست:

 

دود کم، آتش سوزی صفر

همانطور که در بند بالا به آن اشاره شد، این کابل با نام انگلیسی Low Smoke, Zero Halogen شناخته شده است. معنای Low Smoke یعنی دود کم و به آن معناست هنگام آتش سوزی، ممکن است این کابل با مقداری دود مواجه شده و کمی رنگش را از دست بدهد. آتش سوزی صفر همان ترجمه Zero Halogen است که این کابل را به یک کابل نسوز و ضوحریق تبدیل کرده است.

کابل LSZH (ضدحریق) در مقابل آتش سوزی، برابر بروز خسارات جانی و مالی مقاوم است و هرگونه ریسک را به حداقل می رساند. معمولا از این نوع کابل در جاهای پرخطر با احتمال وقوع آتش سوزی استفاده می شود.

کابل LSZH (ضدحریق) از جنس شبکه

تمام کابلهای نسوز و به اصطلاح ضدحریق از نوع شبکه و CAT6 هستند و برای استفاده از تکنولوژی دیجیتال یا همان IP کاربرد دارند. اگر سیستم موردنظرتان برای تجهیز فضا از تکنولوژی HD است، نمی توانید کابل ضرحریق یا نسوز داشته باشید و بهتر است در جایی که احتمال وقوع آتشسوزی زیاد است، حتما از کابل شبکه باید استفاده کنید. لزوم استفاده از کابل شبکه، داشتن دوربین مداربسته IP و دستگاه NVR است.

بار دیگر این نکته را یادآور می شویم که کابل ترکیبی با کابل برق و تصویر با ماهیت LSZH یا نسوز یا همان ضدحریق اصلا وجود ندارد و در بازار تجهیزات نظارتی گول فروشندگان فریبنده در این خصوص را نخورید.

چگونه کابل LSZH نمی سوزد؟

در این بند از این مقاله با عنوان کابل LSZH (ضدحریق) می خواهیم نحوه ضدحریق بودن این کابل را بررسی کنیم و نشان دهیم این کابل با چه الگوریتمی توان مقابله با آتشسوزی را دارد.

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد، ضدحریق بودن به معنای دود اندک و آتشسوزی صفر است. یعنی اگر کابل شما در معرض آتشسوزی قرار بگیرد، هیچ گاه خود کابل نخواهد سوخت و فقط آتش را در خود خاموش کرده و به دود تبدیل می کند. این به معنای عمر دوباره کابل و به نوعی رویین تن بودن آن نیست که هیچ تاثیری نپذیرد و بتواند به خوبی با همان مرغوبیت گذشته، کار خود را انجام دهد. بلکه کابلهای نسوز فقط از بروز مشکلات عدیده آتشسوزی و ایجاد خطرهای بیشمار جلوگیری خواهد کرد.

در این کابلها، زمانی که آتشسوزی رخ می دهد، کابل آتش را در خود خواموش می کند و با ایجاد میزان کمی دود، آتش را در خود فرو برده و از بین می رود. پس از آن، کابل دیگر قابل استفاده نخواهد بود و برای ادامه نظارت از فضا باید حتما کابل خود را تعویض کنید.