صفحه اصلی مقالات هک شدن دوربین مداربسته

هک شدن دوربین مداربسته

1397/04/17 | بازدید 292

5.0 از 1 رای

منظور از هک کردن چیست

هک کردن یک سیستم نرم افزاری به معنای هر گونه دسترسی غیر مجاز به یک سیستم محدود شده (از طریق پیدا کردن پسوود، یافتن نقص های امنیتی یا غیره) است. با این تعریف حتی در صورتی که شما پسوورد خود را به اشتباه به فردی داده و او امکان ورود و دسترسی به نرم افزار شما پیدا کند سیستم شما را هک کرده است. 
البته در مفهوم پیشرفته تر هک کردن یک سیستم نرم افزاری به معنای پیدا کردن یک خلل یا نقص در سیستم و ورود و دسترسی به اطلاعات آن از طریق این نقص است. 

چقدر امکان دارد سیستم دوربین مداربسته هک شود

با توجه به تعریف بالا امکان هک کردن هر سیستم نرم افزاری وجود دارد. البته در صورت رعایت ساده ترین اصول امنیتی امکان هک شدن سیستم دوربین مداربسته شما تقریبا به صفر خواهد رسید. 
این خطر حتی در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی هم بسیار بسیار پایین است. در ماجرای هک کردن سیستم های مداربسته در سال 2014 که توسط یک هکر روسی انجام شد او تنها توانسته بود حدود 140 سیستم دوربین مداربسته را در ایران هک کند. این در حالی است که هزاران سیستم مداربسته در کشور ما فعال هستند و نشان دهنده احتمال پایین هک شدن سیستم شماست. با این حال در صورت رعایت نکات اولیه شما میتوانید همین احتمال کم را هم به صفر برسانید

 

سیستم دوربین مداربسته چگونه هک می شود

در ابتدا باید بدانید که امکان هک سیستم مداربسته شما تنها در صورتی وجود خواهد داشت که شما از اینترنت برای دیدن تصاویر سیستم مداربسته استفاده کنید و یا شبکه داخلی شما به اینترنت متصل شده باشد. 
معمولترین روش هک کردن سیستم دوربین مدار بسته از طریق چک کردن پسووردهای ساده سیستم است. نرم افزارهایی وجود دارند که با چک کردن چند پسوورد بسیار رایج در دستگاه های مرکزی مداربسته یا پسوورد کارخانه دستگاه، امکان هک کردن آنها را به وجود می آورند. برای مثال پسووردها 12345، 54321، 123456، 00000 و ... پسوورد هایی بسیار رایج در دستگاه های مرکزی سیستم دوربین مداربسته هستند. 
نرم افزار هک با پیدا کردن آدرس IP شما و از طریق چک کردن چند پسوورد در دستگاه در صورت ساده بودن پسوورد شما امکان ورود به سیستم دوربین مداربسته شما را پیدا خواهد کرد. 
روش دیگر هک کردن سیستم مداربسته، ورود غیر مجاز به وبسایت ارائه دهنده به خدمات DDNS است. برخی وبسایت ها از طریق ارائه این خدمات امکان انتقال تصویر سیستم مداربسته را بدون IP Static برای شما فراهم می کنند. با ورود یا هک کردن این وبسایت امکان دسترسی به تصاویر دوربین های مداربسته تمامی دوربین هایی که از سرویس این سایت استفاده می کنند برای هکر به وجود خواهد آمد. 
روش آخر هک کردن سیستم دوربین مداربسته، ورود به نرم افزار دستگاه مرکزی DVR، NVR یا سرور دوربین هاست. در رابطه با برندهای معتبر دوربین مداربسته احتمال هک شدن سیستم بسیار بسیار پایین است. از آنجایی که این دوربین ها برای پروژه ها بسیار حساس مورد استفاده قرار گرفته اند تمامی احتیاط های لازم در رابطه با طراحی نرم افزارهای این برندها صورت می گیرد. اما در رابطه با تجهیزات با برندهای نامعتبر امکان هک کردن سیستم گرچه کم است اما وجود دارد. 

راهکار جلوگیری از هک کردن دوربین مداربسته

ایمن کردن سیستم مداربسته بسیار ساده است و با رعایت چند نکته پایین میتوانید از هک شدن سیستم مداربسته به صورت کامل جلوگیری کنید:

  • پس از نصب سیستم مداربسته حتما پسوورد آن را عوض کنید.
  • از پسووردهایی استفاده کنید که امکان حدس زدن آنها کمتر است.
  • سعی کنید از IP Static برای انتقال تصویر استفاده کنید و یا خدمات DDNS را از وبسایت های معتبر دریافت کنید.
  • حدالمکان دستگاه DVR یا NVR خود را از برندی معتبر انتخاب کنید.