صفحه اصلی مقالات مفهوم پهنای باند در NVR

مفهوم پهنای باند در NVR

1398/12/19 | بازدید 2553

4.2 از 5 رای

مفهوم پهنای باند در NVR (ان وی آر) نشان می دهد چه تعداد دوربین مداربسته با چه وضوح تصویری با آن دستگاه سازگاری دارد و ست می شود. در این مقاله به بررسی کامل این ویژگی مهم خواهیم پرداخت تا با مفهوم پهنای باند در NVR آشنا شوید.

پهنای باند فقط در دستگاه های تحت شبکه کاربرد دارد

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که مفهوم پهنای باند فقط در دستگاه های NVR کاربرد دارد و ارتباط مستقیم با تکنولوژی تحت شبکه(دیجیتال یا IP) دارد. در دستگاه های DVR چیزی تحت عنوان پهنای باند وجود ندارد و بر اساس قراردادی که مطرح است، تعداد کانال و سری محصولات، تعداد دوربین مداربسته و وضوح تصویر را مشخص می کند. به طور مثال در دستگاه های DVR اگر دستگاهی 32 کانال باشد، قطعا می توان به آن دستگاه 32 عدد دوربین مداربسته متصل کرد. حال با توجه به پارت نامبر موجود در دستگاه هاريال قرارداد شده است که این دستگاه تا چه وضوح تصویری را پشتیبانی می کند.

سازگاری دستگاه های DVR هایک ویژن و هایلوک با دوربین های مداربسته

دستگاه های DVR هایک ویژن و هایلوک بهترین دستگاه های موجود در فروشگاه کمیران هستند. هایک ویژن بهترین تولیدکننده تجهیزات نظارتی و سیستم های امنیتی در دنیا هستند و اگر محصولات این برند را تهیه کنید، مطمئن خواهید بود که بهترین محصولات را خریداری کرده اید. هایلوک هم تولیدات همان شرکت هایک ویژن است و با قیمت اقتصادی تر به بازار عرضه شده است. برای آشنایی با سازگاری دستگاه هایک ویژن و هایلوک با دوربین مداربسته باید به پارتنامبر آن DVR توجه کنید.

پارتنامبرهای DVR هایک ویژن :

  • سری G: پشتیبانی تا وضوح تصویر 2 مگاپیکسل
  • سری Q: پشتیبانی تا وضوح تصویر 3 مگاپیکسل
  • سری U: پشتیبانی تا وضوح تصویر 5 مگاپیکسل
  • سری T: پشتیبانی تا وضوح تصویر 8 مگاپیکسل

پارتنامبرهای DVR هایلوک :

  • سری G: پشتیبانی تا وضوح تصویر 2 مگاپیکسل
  • سری Q-F: پشتیبانی تا وضوح تصویر 3 مگاپیکسل
  • سری Q-K: پشتیبانی تا وضوح تصویر 4 مگاپیکسل
  • سری U-F: پشتیبانی تا وضوح تصویر 6 مگاپسکسل
  • سری U-K: پشتیبانی تا وضوح تصویر 8 مگاپیکسل

*در نظر داشته باشید دستگاه های DVR هایک ویژن و هایلوک با دوربین های مداربسته تمام برندها سازگاری دارند.

تعریف کلی پهنای باند

پهنای باند در اصطلاح لاتین با عبارت BANDWIDTH شناخته می شود. BAND به معنای باند و نوار است و اشاره به گستره وسیع عبود جریان الکترونیکی دارد. WIDTH هم به معنای پهنا است که بیان کننده بزرگی باند و مسیر جریان الکترونیکی است.

مگابیت بر ثانیه چیست؟

واحد اندازه گیری پهنای باند مگابیت بر ثانیه است. مفهوم آن، این است که نشان می دهد در هر ثانیه چند مگابیت اطلاعات الکترونیکی منتقل می شود. مگابیت بر ثانیه را با نماد Mbps نشان می دهد و به شرح زیر است:

  • Mbps : Mega bit per second

کابل شبکه انتقال دهنده اطلاعات الکترونیکی است

کابل شبکه از ملزومات تهیه یک تجهیزات نظارتی محسوب می شود. این کابل به وسیله رشته هایی که در آن وجود دارد، اطلاعات الکترونیکی را از دوربین به دستگاه منتقل می کند. ویژگی مهمی که در دستگاه های NVR وجود دارد، ویژگی پهنای باند ورودی و ویژگی پهنای باند خروجی است. حال به بررسی پهنای باند ورودی و پهنای باند خروجی در دستگاه های NVR می پردازیم:

آشنایی با پهنای باند ورودی دستگاه NVR 

INCOMING BANDWIDTH یا همان پهنای باند ورودی نشان می دهد چه تعداد دوربین مداربسته با چه وضوح تصویری به آن دستگاه متصل خواهد شد. این تعداد دوربین مداربسته و وضوح تصویر آن برای مشاهده آنلاین تصاویر کاربرد دارد و ممکن است با وضوح تصویر قابل مشاهده در پلی بک متفاوت باشد. در این بند به بررسی چند نوع دستگاه NVR هایک ویژن و هایلوک می پردازیم تا این موضوع برایتان بیشتر روشن شود.

 دستگاه هایک ویژن DS-7108NI-Q1/M 

پهنای باند ورودی این دستگاه NVR برابر با 60 مگابیت بر ثانیه است. ابتدا به تعداد کانال دستگاه توجه می کنیم. 8 کانال نشان می دهد، می توانیم به این دستگاه 8 عدد دوربین مداربسته وصل کرد. گام بعدی باید عدد پهنای باند ورودی را تقسیم بر عدد تعداد کانال کنیم. 60 تقسیم بر 8 برابر با 7ونیم است. دوربین مداربسته 7ونیم مگاپیکسلی وجود ندارد پس می توانیم در بهترین حالت، ترکیبی از دوربین های مداربسته 6 مگاپیکسل و 8 مگاپیکسل به این دستگاه متصل کرد تا در مجموع به عدد 60 برسد. به پیشنهادهای زیر توجه کنید:

  • 8 عدد دوربین مداربسته 6 مگاپیکسل: 8 ضربدر 6 برابر 48
  • 4 عدد دوربین مداربسته 6 مگاپیکسل + 4 عدد دوربین مداربسته 8 مگاپیکسل: 4 ضربدر 6 + 4 ضربدر 8 برابر 56
  • 3 عدد دوربین مداربسته 6 مگاپیکسل + 5 عدد دوربین مداربسته 8 مگاپیکسل: 3 ضربدر 6 + 5 ضربدر 8 برابر 58
  • 2 عدد دوربین مداربسته 6 مگاپیکسل + 6 عدد دوربین مداربسته 8 مگاپیکسل: 2 ضربدر 6 + 6 ضربدر 8 برابر 60

 دستگاه هایک ویژن DS-7732NI-K4

 پهنای باند ورودی این دستگاه NVR برابر با 256 مگابیت بر ثانیه است. ابتدا به تعداد کانال دستگاه توجه می کنیم. 32 کانال نشان می دهد، می توانیم به این دستگاه 32 عدد دوربین مداربسته وصل کرد. گام بعدی باید عدد پهنای باند ورودی را تقسیم بر عدد تعداد کانال کنیم. 256 تقسیم بر 32 برابر با 8 است. پس می توانیم در بهترین حالت، 32 عدد دوربین مداربسته 8 مگاپیکسل به این دستگاه متصل کرد تا در مجموع به عدد 256 برسد.

 دستگاه هایلوک NVR-116MH-C

 پهنای باند ورودی این دستگاه NVR برابر با 160 مگابیت بر ثانیه است. ابتدا به تعداد کانال دستگاه توجه می کنیم. 16 کانال نشان می دهد، می توانیم به این دستگاه 16 عدد دوربین مداربسته وصل کرد. گام بعدی باید عدد پهنای باند ورودی را تقسیم بر عدد تعداد کانال کنیم. 160 تقسیم بر 16 برابر با 10 است. دوربین مداربسته 10 مگاپیکسلی وجود ندارد پس می توانیم در بهترین حالت، 16 عدد دوربین مداربسته 8 مگاپیکسل به این دستگاه متصل کرد تا در مجموع به عدد 128 رسید.

 آشنایی با پهنای باند خروجی دستگاه NVR

 OUTGOING BANDWIDTH یا همان پهنای باند خروجی نشان می دهد این دستگاه تصاویر دوربین های مداربسته را با چه وضوح تصویری در پلی بک به نمایش در خواهد آورد و ممکن است با وضوح تصویر قابل مشاهده در تصاویر آنلاین متفاوت باشد. در این بند به بررسی پهنای باند خروجی دستگاه های NVR ذکرشده هایک ویژن و هایلوک می پردازیم تا این موضوع برایتان بیشتر روشن شود.

 پهنای باند خروجی دستگاه NVR هایک ویژن DS-7108NI-Q1/M برابر با 60 مگابیت بر ثانیه است. این عدد با پهنای باند ورودی برابر است پس همان وضوح تصویر را به صورت خروجی در پلی بک نشان می دهد که در مشاهده آنلاین هم قابل رویت است.

پهنای باند خروجی دستگاه NVR هایک ویژن DS-7732NI-K4 برابر با 160 مگابیت بر ثانیه است. این عدد با پهنای باند ورودی برابر نیست. پس وضوح تصویر به صورت خروجی در پلی بک با وضوح تصویر قابل مشاهده در پخش آنلاین متفاوت است. در واقع اگر به این دستگاه 32 عدد دوربین مداربسته 8، 6 یا 5 مگاپیکسلی وصل کنیم، در پلی بک، تصاویر با وضوح 5 مگاپیسل نمایش داده می شود. در واقع باید 160 را تقسیم بر 32 کنیم تا به عدد مگاپیکسل برسیم. 160 تقسیم بر 32 برابر با 5 است. در صورتی که اگر به این دستگاه 20 عدد دوربین مداربسته 8 مگاپیکسلی متصل کرده باشیم، در پلی بک و تصاویر ضبط شده نیز با همان وضوح 8 مگاپیکسل تصاویر را مشاهده خواهیم کرد. 160 تقسیم بر 20 برابر با 8 است.

پهنای باند خروجی دستگاه NVR هایلوک NVR-116MH-C برابر با 80 مگابیت بر ثانیه است. این عدد با پهنای باند ورودی برابر نیست. پس وضوح تصویر به صورت خروجی در پلی بک با وضوح تصویر قابل مشاهده در پخش آنلاین متفاوت است. در واقع اگر به این دستگاه 16 عدد دوربین مداربسته 8، 6 یا 5 مگاپیکسلی وصل کنیم، در پلی بک، تصاویر با وضوح 5 مگاپیسل نمایش داده می شود. در واقع باید 80 را تقسیم بر 16 کنیم تا به عدد مگاپیکسل برسیم. 80 تقسیم بر 16 برابر با 5 است.  در صورتی که اگر به این دستگاه 10 عدد دوربین مداربسته 8 مگاپیکسلی متصل کرده باشیم، در پلی بک و تصاویر ضبط شده نیز با همان وضوح 8 مگاپیکسل تصاویر را مشاهده خواهیم کرد. 80 تقسیم بر 20 برابر با 8 است.