صفحه اصلی مقالات هایک ویژن و تشخیص حرکت PIR

هایک ویژن و تشخیص حرکت PIR

1398/09/05 | بازدید 522

5.0 از 7 رای

هایک ویژن و تشخیص حرکت PIR یک قابلیت مهم و جدید در تازه ترین محصولات نظارت تصویری این برند است که با قیمت مناسب عرضه می شود. شرکت هایک ویژن به تازگی اقدام به تولید محصولات نظارت تصویری با تکنولوژی توربو اچ دی کرده است که دارای حسگر نسبت به بدن موجودات زنده است. این قابلیت PIR گفته می شود و در دوربین مداربسته های هایک ویژن با پسوند PIR موجود است.

تعریف حسگر بدن موجودات زنده

اگر میخواهید به صورت ریشه ای و عمیق با مفهوم حسگر بدن موجودات زنده آشنا شوید، در این بند همراه ما باشید. Passive InfraRed که معنای لغوی آن حسگر فروسرخ غیر فعال است، نوعی حسگر است که به تابش فروسرخ حساس است. این حسگرها نسبت به تابش فروسرخ منتشرشده از بدن موجودات زنده و حرکتشان واکنش نشان می دهند. این موجودات زنده می توانند حیوانات یا انسان ها باشند. 

جاگذاری حسگر PIR در دوربین مداربسته هایک ویژن

هایک ویژن و تشخیص حرکت PIR یک ویژگی خاص برای استفاده کنندگان دوربین های مداربسته دارای این قابلیت به شمار می رود. خوب است بدانید این حسگرهای PIR  به صورت یک قطعهٔ سه‌پایه هستند که در قسمت پایین لنز دوربین مداربسته تعبیه شده اند. این قطعه از جنس کریستال ساخته می‌شود و بر اثر تابش فروسرخ روی این قطعه‌ها یک شارژ سطحی در آن‌ها ایجاد می‌شود. در اثر تغییر میزان تابش، شارژ سطحی هم تغییر می‌کند و موجب واکنش می شود. این حسگر به شکل یک چراغ چشمک زن واکنش را القا می کند. در صورت وصل بلندگو به دستگاه، این هشدار با صدا همراه خواهد بود. 

اجزای سازنده حسگر PIR

حسگرهای PIR هم مانند تمام قطعات الکترونیکی دارای اجزای مختلف است که به شرح زیر معرفی می شود.

  • حسگر دریافت کننده مادون قرمز و تبدیل کننده به میکرو ولت
  • لنز تسخیص دهنده بدن موجودات زنده و تفکیک آن از اجسام بدون تشعشعات نوری
  • مدار الکتریکی برای اندازه گیری زمان معین و فاصله مشخص

کاربرد دوربین مداربسته مجهز به حسگر PIR

در دوربین های مداربسته با تکنولوژی توربو اچ دی، قابلیت PIR تعبیه شده تا قیمت آن نسبت به محصولات پروژه ای با تکنولوژی تحت شبکه مقرون به صرفه تر شود. این دوربین های مداربسته بسیار قابل اعتماد هستند و به نوعی آشکارساز حرکت موجودات زنده هستند. در واقع کاربرد آن برای فضاهایی است که نباید در آن رفت و آمد صورت بگیرد. این دوربین های مداربسته باید در محیط های باز و وسیع و بدون مانع کار گذاشته شوند و نباید دمای آن فضا زیاد بالا برود. شاید در صورت نوسانات دما، کار حسگر با مشکل مواجه شود.

نادیده گرفتن حرکت های غیر مهم

شاید در صورت باز بودن پنجره فضایی که می خواهید دوربین مداربسته را در آن نصب کنید، یه تکه برگ از پنجره وارد فضا شود. موارد مشابه مثل تکان خودن اجسام بر اثر لرزش یا موارد اینچنینی هیچ واکنشی را از سوی دوربین مداربسته به همراه نخواهد داشت. این حسگرها تنها در صورت حس کردن تابش امواج فرو سرخ منتشرشده نسبت به موجودات زنده حساسند.

معرفی دوربین های مداربسته هایک ویژن دارای قابلیت PIR

دوربین مداربسته بولت هایک ویژن مدل DS-2CE11H0T-PIRL با وضوح تصویر 5 مگاپیکسل، با تکنولوژی توربو اچ دی و لنز 2.8 دارای زاویه دید حدود 90 درجه است. در این دوربین مداربسته قابلیت PIR وجود دارد و در صورت تشخیص حرکت موجودات زنده چراغ تعبیه شده زیر لنز شروع به چشمک زدن می کند.

دوربین مداربسته بولت هایک ویژن مدل  DS-2CE12H0T-PIRL  با وضوح تصویر 5 مگاپیکسل، با تکنولوژی توربو اچ دی و لنز 2.8 زاویه دید حدود 90 درجه است. کیس این دوربین مداربسته بزرگتر است و از حسگر قوی تر نسبت به مدل قبلی برخوردار است. ساز و کار این دوربین مداربسته دقیقا مثل مدل بالاست.

دوربین مداربسته دام هایک ویژن  مدل DS-2CE71H0T-PIRL با وضوح تصویر 5 مگاپیکسل است. کیفیت این دوربین مداربسته دقیقا مثل مدل اول است.

دوربین مداربسته کیوب هایک ویژن  مدل DS-2CE38D8T-PIR با وضوح تصویر 2 مگاپیکسل با تکنولوژی توربو اچ دی و لنز 2.8 زاویه دید حدود 90 درجه است. این دوربین مداربسته دارای قابلیت صدای دو طرفه است.  یک میکروفون به آن وصل می شود و صدای محیط را به دستگاه منتقل می کند تا در هارد ذخیره شود. این دوربین مداربسته دارای حسگر قوی نسبت به حرکت موجودات زنده است. هشدار در این دوربین مداربسته به این شکل است که در صورت تشخیص حرکت بدن موجودات زنده، چراغ هشدار زیر لنز شروع به چشمک زدن خواهد کرد.